mandag den 4. november 2013

Situeret læring

Vi har i dag lært om situeret læring, det vil vi prøve at koble til vores pædagogiske produkt.

Hvad er situeret læring?

Det er når man lærer i en given situation, det kan med andre ord også kaldes erfaringslære eller mesterlære.

Ifølge Wenger' model - Komponenter i en social teori om læring, vil vi tage udgangpunkt i 'læring igennem deltagelse' som fører til 'fællesskabet'. (Wenger, 2004)

Dette udgangspunkt kan vi bruge i forhold til vores produkt, da vores deltagere bliver sat sammen i hold. De bliver dermed "tvunget" til at danne et fællesskab sammen, som de forhåbenligt tager med sig videre i andre sociale sammenhænge.

De to centrale principper kontinuitet (en vedvarende læringsproces) og samspil, er en stor del af vores spil.


Kontinuitet ses igennem, at de opgave de bliver stillet overfor, sandsynligvis er en gentagelse af noget de måske har prøvet før. Et eksempel på et dilemmakort kunne være, at hele holdet kun må røre gulvet med: 2 fødder, 4 hænder, 1 numse, 2 knæ og 1 albue. Dette kommer selvfølgelig til at variere afhængigt af antal deltagere pr. hold.

Disse øvelser er der, som sådan ikke noget nyt i, men i den givende sammenhæng vil det være en læreproces for dem at skulle gøre det i en anden kontekst end de er vant til. (Dewey, 1974)


Samspillet ses når deltagerne, udfører forskellige øvelser som, de muligvis har udført før, men i en anden kontekst. (Dewey, 1974)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar