For at analysere
kommunikationen til vores målgruppe vil vi benytte os af de 29 spørgsmål vi har
dog valgt at begrænse os til de første 7 spørgsmål. Der lyder som følger:
• Hvem er målgruppen?
Vores pædagogiske produkt
udmunder sig i et fysisk spil som henvender sig til børn i aldersgruppen 10-14
år. Som udgangspunkt var vores tanke at spillet skulle henvender sig til børn
på Julemærkehjem, men under forløbet er vi blevet opmærkesomme på at spillet også
ville kunne fungere i andre institutioner. Vores blog der beskriver vores
produktforløb, tanker og overvejelser omkring spillet henvender sig derimod til
den professionelle som også skal agere som spilstyrer.
• Er kommunikation løsningen?
Vi ser kommunikation som
værende flydende, med det mener vi at der er kommunikation i al slags
interaktion med andre mennesker. Vi ser f.eks. også kropssprog som
kommunikation. Derfor vil vi mene at kommunikation er løsningen i dette spil.
• Hvad er budskabet?
Vores forhåbninger til
spillets budskab er at målgruppen får en større viden omkring kost, sundhed,
kropsbevidsthed og samarbejde. I spillet vil der også komme nogle
refleksionsspørgsmål som ligger op til diskussioner i grupper hvor børnene skal
tage stilling til hvordan man behandler andre. Vi ønsker at børnene gennem
spillet får dannet nogle relationer på tværs af aldersgrupper og at disse
relationer kan føres videre også udenfor spillet.
• Hvad er mediet?
Da vores produkt er et spil
som har nogle fysiske elementer såsom kort og transportabel spilleplade er
spillet mediet.
• Hvilken effekt skal produktet have hos
målgruppen?
Vores håb med spillet er at
børnene får en fornyet bevægelsesglæde samtidig med at børnene lære at kunne
danne relationer. Derudover ønsker vi at fremme børnenes sociale dannelse ved
at få dem til at blive til reflekterende individer der behandler andre
mennesker pænt.
• Hvad er formålet med effekten hos målgruppe?
Formålet er at forebygge
mobning. Vores overbevisning er at jo flere gode relationer de danner på tværs
af hinanden jo mindre er risikoen for mobning.
• Hvem er afsender?
Det er os som producenter
af spillet, der er afsender.
Faldgruppe:
Vi vil i forbindelse med udarbejdelsen
af vores produkt, forsøge at have for øje, at målgruppen tænker og føler
anderledes end os der er producenter. Ifølge Jan Krag Jacobsen går man
mere eller mindre ubevidst ud fra, at kommunikation er symmetrisk.
Kommunikationen er dog aldrig symmetrisk, fordi vi alle sammen er forskellige
og tænker, føler og opfatter ting forskelligt. Imidlertid forudsætter
kommunikation at man har noget tilfælles. (Jacobsen, 2011)
Vi vil derfor reflektere
over den kommunikation som vi vælger til vores målgruppe.
Ydermere vil vi gennem
spillet forsøge at skabe et fælles tredje, for derved at styrke kommunikationen
blandt spillets deltagere.
Vi er bevidste om, at
ovenstående måske ikke bliver opfyldt, da det udelukkende er vores tanker og
refleksioner over målgruppen, der er succeskriteriet for om spillet lykkedes.
På grund af tidpres, har vi
ikke nået at få afprøvet spillet i praksis, og derfor ved vi ikke hvordan
målgruppen modtager spillet.
Spørgsmålene i spillet er
efter vores overbevisning, lavet til målgruppen. Men da kommunikationen er
asymmetrisk, kan vi ikke vide det med sikkerhed.
Gode overvejelser.
SvarSletHvordan kan I bedre argumentere for at I rammer målgruppen jf. asymmetrisk kommunikation?
Har I overvejet at inddrage nogle pointer fra undervisningen i ungdomskultur? Her talte vi bl.a. om nogle af de ting der karakteriserer unge i dag (jeg er klar over at jeres målgruppe er såkaldte tweens, men forsøg alligevel)
Vi har valgt at spørgsmålene skal handle om det, vi tænker er omdrejningspunktet i de "såkaldte tweens" hverdag der er (ifølge vores overbevisning) meget præget af venskaber og et uformelt sprog venner iblandt.
SvarSlet